Aftonbladets vinterdäcktest 2020

I mörka oktober är det hög tid att börja fundera på vinterdäck igen. Om nätterna kan temperaturen gå under nollan och då blir det halt. Ska du skaffa nya vinterdäck? Ett tips är isåfall att utgå från däcktester. Aftonbladet med Robert Collin gör det största vinterdäcktestet i Sverige i samarbete med Test World. Dessa tester görs varje år inför vinterdäckssäsongen och nedan kan du se resultatet. Här kan du läsa testet i sin helhet hos Aftonbladet.

Resultat dubbdäck

DäckPoängMotivering/kommentarAntal dubbCa pris/st
Continental IceContact 38,9Continental bromsar och driver mycket bra på is. Sidgreppet är också utmärkt, men vid lite mer extrema situationer kan däcket plötsligt sladda i väg. På snö är styrningen exakt och däcket lätt att kontrollera.
Däcket är stabilt på asfalt och klarar ett snabbt filbyte eller en undanmanöver bra, men kan släppa lite bak. Däcket är mycket säkert både på vinterväglag och barmark.
Buller och rullmotstånd är medelbra.
Bra: Grepp och på is, snö. Och barmark.
Dåligt: –.
1901 479 kr
Fler priser hos Bythjul
Michelin X-Ice North 48,9Michelin är delad etta i testet och överlägset alla andra däck på isig väg. Dubbarna biter härligt och inte ens värsta dolda isfläck i värsta kurvan blir ett problem. Däcket förlåter varje förarfel. På snö är däcket lika lättkört och säkert.
På våt asfalt är det inte lika bra, sidgreppet är inte lika säkert och däcket kan både tappa, och lyckligtvis återfå greppet plötsligt. Tryggt ändå att däcket inte förlorar greppet bak vid en undanmanöver. På torr asfalt kan det understyra lite för mycket vid en undanmanöver.
Däcket har inga problem med spårig asfalt, rullmotståndet är aningen högt.
Bra: Grepp och köregenskaper på is, spårar inte på sliten asfalt.
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
2501 399 kr
Fler priser hos Bythjul
Nokian Hakkapeliitta 98,6Hakka 9 är ett mycket bra vinterdäck, bland de bästa, men har aldrig vunnit våra tester. Greppet på is är utmärkt, däcket styr exakt och uppför sig logiskt och lugnt även i tväraste undanmanövern. Samma sak på snö där man aldrig får någon otrevlig överraskning, det är lugnt och styr bra.
På våt asfalt är greppet hyfsat, en undanmanöver kan gå lite långsamt, men ändå utan att däcket plötsligt förlorar greppet. På torr asfalt är styrningen inte lika exakt och däcket kan sladda i väg lite överraskande vid en undanmanöver.
Hakka 9 klarar spårig asfalt ganska bra, däckbullret är tydligt och däcket är aningen trögrullat.
Bra: Isgreppet. Köregenskaper på vinterväg.
Dåligt:Köregenskaper på torr asfalt.
1901 349 kr
Fler priser hos Bythjul
Bridgestone Noranza 0018,2Bridgestones dubbdäck börjar bli gammalt, och det märks. Det funkar fortfarande bra på is och är lättkört, men styr man undan tvärt räcker greppet bak inte till. Det är lika lugnt på snö men bromssträckorna är långa.
På våt och torr asfalt är bromssträckorna också långa, styrningen är inte riktigt exakt, man tappar lätt greppet bak och det är svårt att komma tillbaka till rätt fil efter en undanmanöver.
Dessutom spårar det på sliten väg, dubbarna bullrar och rullmotståndet är högst i testet.
Bra: Isgreppet.
Dåligt: Köregenskaper på asfalt, rullmotstånd.
1901 249 kr
Fler priser hos Bythjul
Hankook Winter I * Pike RS2 W4298,1Hankook greppar bra på is, men bromssträckorna är lite längre än de bästa konkurrenterna. Det överstyr (tappar greppet bak) vid en undanmanöver för att bakhjulens grepp inte riktigt räcker till. Samma sak på snö. Däcket styr fint, men tappar greppet bak.
På våt asfalt är däcket pålitligt och klarar en undanmanöver utan större problem. På torr väg är däcket lugnt, men styr långsamt och bromsar bara medelbra.
Det bullrar en aning, spårar lätt på sliten asfalt men rullar lätt.
Bra: Grepp på is, lättrullat
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
1901 019 kr
Fler priser hos Bythjul
Linglong Green-Max7,9Linglong hör till de kinesiska tillverkare som tillverkat dubbdäck länge. Men däcket är ojämnt i sina egenskaper, en nervös blandning av hyfsat och riktigt dåligt. På is bromsar det ok, men styr dåligt, och däcket är svårkört när man inte vet om man har grepp eller just håller på att sladda i väg. Tur att dubbarna greppar även under sladd. På snö är det lugnt med logisk styrning men greppet är inte så bra.
Samma mix på barmark. Däcket styr långsamt och greppet vid en tvär manöver är av typen på eller av. Men bromsgreppet på torr asfalt är bra.
Det spårar inte på sliten vinterväg, det är tyst men rullar trögt.
Bra: Klarar spårig vinterväg bra! Grepp på torr asfalt.
Dåligt: Nervöst när man inte riktigt vet vad som ska hända. Rullmotstånd.
252999 kr
Fler priser hos Bythjul
Kontio Tyres IcePaw7,6Kontio är ett Kina-tillverkat däck, sannolikt utvecklat av Black Donuts (avhoppare från Nokian) och den finska importören Kontios (med säte i Nokia) eget varumärke. 270 dubbar är världsrekord, men däcket har stora brister. Bromsgrepp och drivning på is är bra, sidgreppet är sämre och en undanmanöver orsakar lätt en sladd med bakhjulen vilket gör körningen svår. På snö är det sämre med långa bromssträckor och det sladdar i väg bak, som på isen, men utan att ge föraren alltför stor dödsångest.
På asfalt har däcket svårkört med dåligt sidgrepp.
Det bullrar, men klarar spårig väg bra.
Bra: Grepp på is.
Dåligt: Grepp på asfalt.
270Ej angivet
Fler priser hos Bythjul
Sunny Winter Grip SN38606,3Kinesiska Sunny är kriminellt dåligt på is och visar att dubb inte funkar utan en bra däckkonstruktion och bra gummi. Greppet på is är nästan obefintligt och man sladdar konstant än åt höger, än åt vänster. Det är nästan lika dåligt på snö och det räcker att vrida ratten en gnutta för mycket för att tappa greppet fram.
Däremot är bromsgreppet på våt asfalt bäst bland testdäcken. Men man blir inte glad för det. För sidgreppet är mycket dåligt, däcket styr långsamt och man är alltid osäker. På torr väg går det bättre.
Bra: Bromsning på våt asfalt.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på vinterväg.
130Ej angivet
Fler priser hos Bythjul

Resultat odubbade vinterdäck/friktionsdäck

DäckPoängMotivering/kommentarCa pris/st
Nokian Hakkapeliitta R38,3För att vara ett odubbat däck fungerar Hakka R3 mycket bra på is. Det bromsar bra men bäst är de utmärkta köregenskaperna. Det styr säkert och exakt och behåller en del grepp, även sen man börjat sladda i väg. Mycket bra att klara det utan dubb. Däcket är, kanske mindre förvånande, lika bra på snö med alltid lika lugna och säkra egenskaper.
På våt och torr asfalt är Hakka 3 bättre än genomsnittet vilket är en prestation eftersom is- och barmarksegenskaperna alltid är motsatta. Däcket styr aningen långsamt, men är säkert med bra grepp bak vid en hastig undanmanöver.
Däcket är tyst och mycket lättrullat, men spårar lite på spårig väg.
Bra: Köregenskaper på is, snö och asfalt. Rullmotstånd
Dåligt: –.
1 459 kr
Fler priser hos Bythjul
Continental ContiVikingContact 78,1Continental är utmärkt på is. Det bromsar snabbt och köregenskaperna vid extrema situationer är både snabba och exakta. Gränsen mellan grepp och sladd är mjuk och däcket förlåter ett förarfel. På snö är däcket bäst av alla i testet, lättkontrollerat i alla situationer och det finns alltid grepp i överflöd.
På våt asfalt är det också bra. Det styr lite långsamt vid en undanmanöver men är stabilt och lugnt utan otrevliga överraskningar. På torr väg kan man förlora greppet bak vid en tuff undanmanöver.
Det är medelstabilt på spårig väg och medel lättrullat.
Bra: Grepp och köregenskaper på is och snö.
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
1 349 kr
Fler priser hos Bythjul
Michelin X-Ice Snow7,6Michelin bromsar synnerligen bra på is, för att vara ett däck utan dubb. Och det tar sig fram lika bra. Sidgreppet är lite sämre och däcket styr aningen för långsamt när man vrider snabbt på ratten. Men det känns ändå alltid lika lugnt. På snö är däcket lika tryggt och säkert och hjälper föraren att komma rätt även efter smärre felbeslut.
På asfalt är bromssträckorna lite för långa men däcket är lugnt i de flesta situationer. Vid en extrem undanmanöver är styrningen lite inexakt, men bakhjulen håller alltid i fint vilket räddar situationen.
Däcket spårar inte i dubbspår eller på sliten vinterväg och rullar lätt.
Bra: Grepp och snö och is. Alltid lugna köregenskaper.
Dåligt: Bromsning på asfalt.
1 351 kr
Fler priser hos Bythjul
Goodyear Ultra Grip Ice 27,8Goodyear greppar bra på is, både vid broms och acceleration. Men sidgreppet är sämre. Styr man lite för snabbt i en snäv kurva eller vid en undanmanöver tappar man greppet fram. Bak håller det lyckligtvis i bra. På snö är däcket oftast lättkört, men sidgreppet ställer till det här också. Framhjulen tappar lätt greppet om man styr lite för mycket, vilket gör körningen svår.
På våt asfalt är Goodyear säkert och har bra grepp vid en undanmanöver och när man måste bromsa snabbt. På torr väg är egenskaperna inte lika bra. Styrningen är inexakt men däcket tar sig genom en undanmanöver utan större problem.
Det går stabilt på spårig väg och rullar lätt.
Bra: Längsgrepp på is. Köregenskaper på asfalt. 
Dåligt: Sidgrepp på is.
1 099 kr
Fler priser hos Bythjul
Pirelli Ice Zero FR7,8Pirelli har ett utmärkt sidgrepp och är både lätt och roligt att köra. Tills greppet plötsligt försvinner. Då har det kanske gått lite för snabbt och greppet är svårt att få tillbaka. Samma på snö med härliga köregenskaper, tills greppet försvinner lika snabbt som på isen. Och plötsligt kommer tillbaka lika snabbt. Nervöst!
På våt asfalt har Pirelli de längsta bromssträckorna i testet, sidgreppet är bara medelbra och styrningen lite inexakt och okänslig. Dessutom kan bakhjulen tappa greppet när man styr tillbaka till sin fil efter en undanmanöver.
Och om det inte vore nog så vandrar däcket lite i dubbspår och på sliten vinterväg.
Bra: Sidgrepp på is (till en viss gräns), bromsning på torr asfalt.
Dåligt: Bromsning på våt asfalt
1 029 kr
Fler priser hos Bythjul
Hankook Winter I * Cept IZ2 W6167,7Hankooks grepp på is är nästan i paritet med de bästa. Däcket styr bra och bakhjulen håller greppet. Men om man styr för mycket eller för fort är det lätt att förlora greppet fram. På snö är däcket logiskt och orsakar inga otrevliga överraskningar.
På våt asfalt är däcket svårkört, greppet är på/av, det styr dållgt och tappar lätt greppet fram om man vrider för snabbt på ratten. På torr asfalt är styrningen långsam, men bakhjulen håller greppet fint.
Bra: Isgrepp, lågt rullmotstånd.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på våt asfalt.
889 kr
Fler priser hos Bythjul
Sava Eskimo Ice7,6Bromssträckorna på is är medel, liksom köregenskaperna. Men gränsen mellan grepp och sladd är mycket snäv och råkar man köra lite för fort får man problem. Även på snö är däcket svårkört i trängda situationer. Tur att bakhjulen för det mesta behåller greppet.
På våt väg är styrningen inexakt men däcket är ändå relativt lättkört och lugnt. På torr väg är bromssträckorna långa men däcket är ändå godmodigt och släpper inte greppet bak.
Okänsligt för spårig väg.
Bra: Stabilt på spårig väg.
Dåligt: Köregenskaper på is, bromsning på asfalt.
859kr
Fler priser hos Bythjul

Författare

Karl Wallin
Karl brinner för att skapa intressant och lärorikt innehåll som hjälper läsarna till bättre köpbeslut. Billigavinterdack.se har han drivit i över 8 år och tusentals besökare har genom åren via denna sida fått aktuell och relevant information om vilka däck som blivit testvinnare i årets vinterdäcktest. När han inte skriver om däckrelaterade ting så snickrar han möbler, springer eller umgås med familjen.