Aftonbladets vinterdäcktest 2020

I mörka oktober är det hög tid att börja fundera på vinterdäck igen. Om nätterna kan temperaturen gå under nollan och då blir det halt. Ska du skaffa nya vinterdäck? Ett tips är isåfall att utgå från däcktester. Aftonbladet med Robert Collin gör det största vinterdäcktestet i Sverige i samarbete med Test World. Dessa tester görs varje år inför vinterdäckssäsongen och nedan kan du se resultatet. Här kan du läsa testet i sin helhet hos Aftonbladet.

Resultat dubbdäck

DäckPoängMotivering/kommentarAntal dubbCa pris/st
Continental IceContact 38,9Continental bromsar och driver mycket bra på is. Sidgreppet är också utmärkt, men vid lite mer extrema situationer kan däcket plötsligt sladda i väg. På snö är styrningen exakt och däcket lätt att kontrollera.
Däcket är stabilt på asfalt och klarar ett snabbt filbyte eller en undanmanöver bra, men kan släppa lite bak. Däcket är mycket säkert både på vinterväglag och barmark.
Buller och rullmotstånd är medelbra.
Bra: Grepp och på is, snö. Och barmark.
Dåligt: –.
1901 479 kr
Fler priser hos Bythjul
Michelin X-Ice North 48,9Michelin är delad etta i testet och överlägset alla andra däck på isig väg. Dubbarna biter härligt och inte ens värsta dolda isfläck i värsta kurvan blir ett problem. Däcket förlåter varje förarfel. På snö är däcket lika lättkört och säkert.
På våt asfalt är det inte lika bra, sidgreppet är inte lika säkert och däcket kan både tappa, och lyckligtvis återfå greppet plötsligt. Tryggt ändå att däcket inte förlorar greppet bak vid en undanmanöver. På torr asfalt kan det understyra lite för mycket vid en undanmanöver.
Däcket har inga problem med spårig asfalt, rullmotståndet är aningen högt.
Bra: Grepp och köregenskaper på is, spårar inte på sliten asfalt.
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
2501 399 kr
Fler priser hos Bythjul
Nokian Hakkapeliitta 98,6Hakka 9 är ett mycket bra vinterdäck, bland de bästa, men har aldrig vunnit våra tester. Greppet på is är utmärkt, däcket styr exakt och uppför sig logiskt och lugnt även i tväraste undanmanövern. Samma sak på snö där man aldrig får någon otrevlig överraskning, det är lugnt och styr bra.
På våt asfalt är greppet hyfsat, en undanmanöver kan gå lite långsamt, men ändå utan att däcket plötsligt förlorar greppet. På torr asfalt är styrningen inte lika exakt och däcket kan sladda i väg lite överraskande vid en undanmanöver.
Hakka 9 klarar spårig asfalt ganska bra, däckbullret är tydligt och däcket är aningen trögrullat.
Bra: Isgreppet. Köregenskaper på vinterväg.
Dåligt:Köregenskaper på torr asfalt.
1901 349 kr
Fler priser hos Bythjul
Bridgestone Noranza 0018,2Bridgestones dubbdäck börjar bli gammalt, och det märks. Det funkar fortfarande bra på is och är lättkört, men styr man undan tvärt räcker greppet bak inte till. Det är lika lugnt på snö men bromssträckorna är långa.
På våt och torr asfalt är bromssträckorna också långa, styrningen är inte riktigt exakt, man tappar lätt greppet bak och det är svårt att komma tillbaka till rätt fil efter en undanmanöver.
Dessutom spårar det på sliten väg, dubbarna bullrar och rullmotståndet är högst i testet.
Bra: Isgreppet.
Dåligt: Köregenskaper på asfalt, rullmotstånd.
1901 249 kr
Fler priser hos Bythjul
Hankook Winter I * Pike RS2 W4298,1Hankook greppar bra på is, men bromssträckorna är lite längre än de bästa konkurrenterna. Det överstyr (tappar greppet bak) vid en undanmanöver för att bakhjulens grepp inte riktigt räcker till. Samma sak på snö. Däcket styr fint, men tappar greppet bak.
På våt asfalt är däcket pålitligt och klarar en undanmanöver utan större problem. På torr väg är däcket lugnt, men styr långsamt och bromsar bara medelbra.
Det bullrar en aning, spårar lätt på sliten asfalt men rullar lätt.
Bra: Grepp på is, lättrullat
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
1901 019 kr
Fler priser hos Bythjul
Linglong Green-Max7,9Linglong hör till de kinesiska tillverkare som tillverkat dubbdäck länge. Men däcket är ojämnt i sina egenskaper, en nervös blandning av hyfsat och riktigt dåligt. På is bromsar det ok, men styr dåligt, och däcket är svårkört när man inte vet om man har grepp eller just håller på att sladda i väg. Tur att dubbarna greppar även under sladd. På snö är det lugnt med logisk styrning men greppet är inte så bra.
Samma mix på barmark. Däcket styr långsamt och greppet vid en tvär manöver är av typen på eller av. Men bromsgreppet på torr asfalt är bra.
Det spårar inte på sliten vinterväg, det är tyst men rullar trögt.
Bra: Klarar spårig vinterväg bra! Grepp på torr asfalt.
Dåligt: Nervöst när man inte riktigt vet vad som ska hända. Rullmotstånd.
252999 kr
Fler priser hos Bythjul
Kontio Tyres IcePaw7,6Kontio är ett Kina-tillverkat däck, sannolikt utvecklat av Black Donuts (avhoppare från Nokian) och den finska importören Kontios (med säte i Nokia) eget varumärke. 270 dubbar är världsrekord, men däcket har stora brister. Bromsgrepp och drivning på is är bra, sidgreppet är sämre och en undanmanöver orsakar lätt en sladd med bakhjulen vilket gör körningen svår. På snö är det sämre med långa bromssträckor och det sladdar i väg bak, som på isen, men utan att ge föraren alltför stor dödsångest.
På asfalt har däcket svårkört med dåligt sidgrepp.
Det bullrar, men klarar spårig väg bra.
Bra: Grepp på is.
Dåligt: Grepp på asfalt.
270Ej angivet
Fler priser hos Bythjul
Sunny Winter Grip SN38606,3Kinesiska Sunny är kriminellt dåligt på is och visar att dubb inte funkar utan en bra däckkonstruktion och bra gummi. Greppet på is är nästan obefintligt och man sladdar konstant än åt höger, än åt vänster. Det är nästan lika dåligt på snö och det räcker att vrida ratten en gnutta för mycket för att tappa greppet fram.
Däremot är bromsgreppet på våt asfalt bäst bland testdäcken. Men man blir inte glad för det. För sidgreppet är mycket dåligt, däcket styr långsamt och man är alltid osäker. På torr väg går det bättre.
Bra: Bromsning på våt asfalt.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på vinterväg.
130Ej angivet
Fler priser hos Bythjul

Resultat odubbade vinterdäck/friktionsdäck

DäckPoängMotivering/kommentarCa pris/st
Nokian Hakkapeliitta R38,3För att vara ett odubbat däck fungerar Hakka R3 mycket bra på is. Det bromsar bra men bäst är de utmärkta köregenskaperna. Det styr säkert och exakt och behåller en del grepp, även sen man börjat sladda i väg. Mycket bra att klara det utan dubb. Däcket är, kanske mindre förvånande, lika bra på snö med alltid lika lugna och säkra egenskaper.
På våt och torr asfalt är Hakka 3 bättre än genomsnittet vilket är en prestation eftersom is- och barmarksegenskaperna alltid är motsatta. Däcket styr aningen långsamt, men är säkert med bra grepp bak vid en hastig undanmanöver.
Däcket är tyst och mycket lättrullat, men spårar lite på spårig väg.
Bra: Köregenskaper på is, snö och asfalt. Rullmotstånd
Dåligt: –.
1 459 kr
Fler priser hos Bythjul
Continental ContiVikingContact 78,1Continental är utmärkt på is. Det bromsar snabbt och köregenskaperna vid extrema situationer är både snabba och exakta. Gränsen mellan grepp och sladd är mjuk och däcket förlåter ett förarfel. På snö är däcket bäst av alla i testet, lättkontrollerat i alla situationer och det finns alltid grepp i överflöd.
På våt asfalt är det också bra. Det styr lite långsamt vid en undanmanöver men är stabilt och lugnt utan otrevliga överraskningar. På torr väg kan man förlora greppet bak vid en tuff undanmanöver.
Det är medelstabilt på spårig väg och medel lättrullat.
Bra: Grepp och köregenskaper på is och snö.
Dåligt: Köregenskaper på torr asfalt.
1 349 kr
Fler priser hos Bythjul
Michelin X-Ice Snow7,6Michelin bromsar synnerligen bra på is, för att vara ett däck utan dubb. Och det tar sig fram lika bra. Sidgreppet är lite sämre och däcket styr aningen för långsamt när man vrider snabbt på ratten. Men det känns ändå alltid lika lugnt. På snö är däcket lika tryggt och säkert och hjälper föraren att komma rätt även efter smärre felbeslut.
På asfalt är bromssträckorna lite för långa men däcket är lugnt i de flesta situationer. Vid en extrem undanmanöver är styrningen lite inexakt, men bakhjulen håller alltid i fint vilket räddar situationen.
Däcket spårar inte i dubbspår eller på sliten vinterväg och rullar lätt.
Bra: Grepp och snö och is. Alltid lugna köregenskaper.
Dåligt: Bromsning på asfalt.
1 351 kr
Fler priser hos Bythjul
Goodyear Ultra Grip Ice 27,8Goodyear greppar bra på is, både vid broms och acceleration. Men sidgreppet är sämre. Styr man lite för snabbt i en snäv kurva eller vid en undanmanöver tappar man greppet fram. Bak håller det lyckligtvis i bra. På snö är däcket oftast lättkört, men sidgreppet ställer till det här också. Framhjulen tappar lätt greppet om man styr lite för mycket, vilket gör körningen svår.
På våt asfalt är Goodyear säkert och har bra grepp vid en undanmanöver och när man måste bromsa snabbt. På torr väg är egenskaperna inte lika bra. Styrningen är inexakt men däcket tar sig genom en undanmanöver utan större problem.
Det går stabilt på spårig väg och rullar lätt.
Bra: Längsgrepp på is. Köregenskaper på asfalt. 
Dåligt: Sidgrepp på is.
1 099 kr
Fler priser hos Bythjul
Pirelli Ice Zero FR7,8Pirelli har ett utmärkt sidgrepp och är både lätt och roligt att köra. Tills greppet plötsligt försvinner. Då har det kanske gått lite för snabbt och greppet är svårt att få tillbaka. Samma på snö med härliga köregenskaper, tills greppet försvinner lika snabbt som på isen. Och plötsligt kommer tillbaka lika snabbt. Nervöst!
På våt asfalt har Pirelli de längsta bromssträckorna i testet, sidgreppet är bara medelbra och styrningen lite inexakt och okänslig. Dessutom kan bakhjulen tappa greppet när man styr tillbaka till sin fil efter en undanmanöver.
Och om det inte vore nog så vandrar däcket lite i dubbspår och på sliten vinterväg.
Bra: Sidgrepp på is (till en viss gräns), bromsning på torr asfalt.
Dåligt: Bromsning på våt asfalt
1 029 kr
Fler priser hos Bythjul
Hankook Winter I * Cept IZ2 W6167,7Hankooks grepp på is är nästan i paritet med de bästa. Däcket styr bra och bakhjulen håller greppet. Men om man styr för mycket eller för fort är det lätt att förlora greppet fram. På snö är däcket logiskt och orsakar inga otrevliga överraskningar.
På våt asfalt är däcket svårkört, greppet är på/av, det styr dållgt och tappar lätt greppet fram om man vrider för snabbt på ratten. På torr asfalt är styrningen långsam, men bakhjulen håller greppet fint.
Bra: Isgrepp, lågt rullmotstånd.
Dåligt: Grepp och köregenskaper på våt asfalt.
889 kr
Fler priser hos Bythjul
Sava Eskimo Ice7,6Bromssträckorna på is är medel, liksom köregenskaperna. Men gränsen mellan grepp och sladd är mycket snäv och råkar man köra lite för fort får man problem. Även på snö är däcket svårkört i trängda situationer. Tur att bakhjulen för det mesta behåller greppet.
På våt väg är styrningen inexakt men däcket är ändå relativt lättkört och lugnt. På torr väg är bromssträckorna långa men däcket är ändå godmodigt och släpper inte greppet bak.
Okänsligt för spårig väg.
Bra: Stabilt på spårig väg.
Dåligt: Köregenskaper på is, bromsning på asfalt.
859kr
Fler priser hos Bythjul

Vi Bilägares vinterdäcktest 2018

Som vanligt så har även tidningen Vi Bilägare gjort tester av vinterdäck inför vintersäsongen. Testet i sin helhet hittar du här och nedan så visar vi ”vinnarna”och ”förlorarna” i kategorierna dubbdäck respektive dubbfria vinterdäck/friktionsdäck.

Dubbdäck

Däck Poäng Motivering/kommentar
Continental IceContact2 86 Vinner på 86 poäng och Vi Bilägare kommenterar testsegern med att det här dubbdäcket är bäst på vintervägar. Uppträder tryggt i kurvor och har bäst sidogrepp. Även bra på asfalt! Minus är högst förbrukning.
Nokian Hakkapeliitta 9 83 Totalpoängen 83 är mycket tack vare riktigt bra på is- och snövägar. Ger rapp körglädje men kan bli aningen överstyrt, enligt Vi Bilägare. Anledningen till att det här dubbdäcket inte vann är leveransen på asfalt.
Goodyear Ultragrip IceArtic 71 Når en tredjeplats i Vi Bilägares dubbdäckstest med 71 i totalpoäng. Är som allra bästa på våt asfalt och har där kortast bromssträcka av alla i testet. Även bra på torrt underlag. Mittenresultat på snö och is.
Gislaved NordFrost200 Vet ej Släkt med Continental och det märks – tryggt dubbdäck, enligt Vi Bilägare. Lättkört däck, bra på snö. Inte lika bra som Continental på asfalt dock.

I Vi Bilägares test för dubbdäck så får dubbdäcket Nexen WinGuard WinSpike WH62 sämst i testet trots att däcket följt med i trenden med många dubbar och har 190 dubbar. Anledningen till att däcket inte rekommenderas är helt enkelt  att det erbjuder dåligt fäste både på vinterväglag och asfalt. Det låga priset väger inte upp för den dåliga prestandan.

Dubbfria vinterdäck/Friktionsdäck

Däck Poäng Motivering/kommentar
Continental VikingContact7 92 Klart bäst i test när Vi Bilägare testar dubbfria friktionsdäck. Samlar ihop hela 92 poäng tack vare bra grepp på både asfalt och vintervägar. Tyst däck som dessutom visar lägst uppmätt bränsleförbrukning.
Nokian Hakkapeliitta R3 Vet ej Mycket bra köregenskaper på snö och is, fin prestanda på våt asfalt.
Goodyear UltraGrip Ice 2 Vet ej Bästa nordiska friktionsdäcket på våt asfalt. Även bra på torr asfalt och låg förbrukning.
Pirelli IceZero FR Vet ej Bättre än tidigare år och nära att hota vinnarna i is-testerna. Bra överlag på vinterväglag.

Aftonbladets vinterdäcktest 2018

Så var det då åter dags dags att börja fundera över vinterdäcken. Om du behöver nya vinterdäck så blir naturligtvis följdfrågan vilka vinterdäck man skall välja, det finns ju så många olika att välja på! En bra strategi är att utgå från däcktesterna som olika tidningar gör inför varje däcksäsong. Aftonbladet, med motorjournalisten Robert Collin i spetsen brukar göra gedigna däcktester inför varje säsong. Vinterdäcksäsongen 2018 är inget undantag. Precis som 2017 så har Robert & Co åkt upp till Testworlds testbanor i finska Ivalo för att testa dubbdäck och friktionsdäck på isbanor och snöbanor. I testerna har de utmanat både budgetdäck och dyrare premiumdäck för att se vilka som håller måttet. I år verkar det ha varit franska Michelin som går segrande ur striden i Aftonbladets test, iallafall inom kategorin dubbdäck. Se resultaten av testerna i respektive vinterdäckskategori nedan! Här kan du läsa testet i sin helhet hos Aftonbladet.

Resultat dubbdäck

Däck Poäng Motivering/kommentar Antal dubb Ca pris/st
Michelin X-Ice North 4 8,7 Michelins nya däck är det bästa dubbdäck vi någonsin kört på is. Superlätt att köra även när det är riktigt halt. Greppet är bra och däcket är lugnt även i de svåraste situationer. På våt asfalt är däcket bara medel. Det kan tappa greppet fram, men släpper lyckligtvis aldrig bak och det är lätt att få tillbaka greppet fram.
På ojämn spårig asfalt går däcket som tåget.BRA: Exeptionellt lättkört, lugnt och med bra grepp på is. Stabilt på asfalt.
DÅLIGT: Våtgrepp på asfalt.
250 1 202 kr
Continental IceContact 2 8,5 Continental har ett utmärkt grepp på is. Det är lättkört, lugnt och styr bra. Samma på snö, det är lugnt, lättkört och tappar aldrig greppet totalt.
På asfalt kunde bromssträckan vara kortare, och stabiliteten på spårig väg, men det styr bra även i en undanmanöver. En bra mix av vinter- och barmarksegenskaper.BRA: Grepp och köregenskaper på is och snö. Lågt ljud.
DÅLIGT: –
190 1 372 kr
Hankook Winter I * Pike RS2 8,4 Hankooks dubbar gör ett bra jobb på isen. Däcket styr exakt utan överraskningar. Samma på snö, gummi och mönster styr bilen dit man vill. Om greppet förloras, i en extrem situation, kommer det strax tillbaka.
På både torr och våt asfalt bromsar det dåligt, styr långsamt och sidgreppet kunde vara bättre. Och bakdäcken håller i lite för dåligt i en undanmanöver. Ljudnivån är hög och däcket styr inte riktigt rakt på spårig asfalt.BRA: Isgrepp och egenskaper på vinterväg.
DÅLIGT: Egenskaper på asfalt. Högt dubbljud.
190 1 202 kr
Nokian Hakkapeliitta 9 8,4 Nokians isgrepp är mycket bra och körningen sällan problematisk. Däcket styr lugnt dit man vill. På snö är greppet inte riktigt i topp, men nära. Och däcket är mycket lättkört trots aningen långsam styrning eftersom det håller i bra bak.
På våt asfalt bromsar det mycket bra och styr snabbt utan att det blir nervöst. Däckljud och rullmotstånd är medelbra.BRA: Köregenskaper på alla vinterväglag. Greppet på is.
DÅLIGT: Bromsning på torr asfalt
190 1 399 kr
Bridgestone Noranza 001 8,1 Bridgestones isgrepp i längsled är bra. Och däcket styr fint, men det är risk att bakdäcken sladdar iväg. På snö är däcket lättkört även om det kunde bromsa lite snabbare. Men inga trista överraskningar i form av förlorat grepp.
På våt asfalt bromsar det dåligt med allmänt svagt grepp i längsled och det styr inte heller så bra. En hastig undanmanöver kan ge problem. Känsligt för spårig asfalt.BRA: Isgrepp och lågt rullmotstånd.
DÅLIGT: Köregenskaper på våt asfalt, stabilitet på spårig asfalt.
190 1 240 kr
Vredestein Wintrac Ice 7,9 Vredestein understyr lite på isen (vill gå rakt fram) men utan större problem. Samma sak på snö, det saknas en hel del sidgrepp vilket kan bli utmanade om man måste styra undan snabbt. Tur att bakdäcken håller i bättre.
På våt asfalt är däcket logiskt och lättkört, men på torr asfalt kan en undanmanöver ställa till det när bakdäcket plötsligt tappar greppet.BRA: Hyfsat bra på snö och is, utan större svagheter. Bra på våt asfalt.
DÅLIGT: Sidgreppet på snö.
170 1 342 kr
Pirelli Ice Zero 7,8 Pirelli har ett hyfsat isgrepp. Inte mer. Styrningen är exakt och numera håller bakdäcken i bra, även om uppförandet kan bli aningen nervöst. Däcket överstyr en del (klassiskt Pirelli) på snö men man tappar inte kontrollen ens i extrema situationer.
På våt asfalt är styrningen avslappnat långsam. Men både i vått och torrt kan bakdäcken tappa greppet i en undanmanöver.BRA: Bromsning på torr asfalt, anständigt isgrepp
DÅLIGT: Nära mellan grepp och sladd, buller
130 1 259 kr
Yokohama Ice Guard iG65 7,7 Yokohamas isgrepp är bra, men inte nära de bästa. Det styr fint, men överstyr lätt och bilen blir svår att hantera. Samma på snö, det är lätt att få sladd bak.
På våt asfalt bromsar däcket fint, men sidgreppet är inte lika bra. Vrider man för fort på ratten vill bilen gå rakt fram. Tvärtom på torr väg, då styr det fint men baken kan fara i väg. På spårig asfalt spårar både fram- och bakdäck nervöst.BRA: Isgrepp, bromsning på våt asfalt.
DÅLIGT: Överstyrning (baken sladdar i väg), stabilitet på spårig väg.
172 1 334 kr
Gislaved Nord Frost 200 7,7 Gislaveds isgrepp är klart sämre än andra ”kvalitetsdäck”. Däcket är lugnt, men styr inte alls som man skulle önska. Bästa vinteregenskapen är utmärkt bromsning på snö.
På våt asfalt kunde styrningen vara mer exakt. På torr asfalt går däcket lite yxigt vid en undanmanöver och baken far i väg lite för lätt. På spårig asfalt spårar däcket lite väl mycket.BRA: Längsgreppet på snö, ljudnivån.
DÅLIGT: Greppet på is, köregenskaper på torr asfalt.
130 1 134 kr
Goodyear Ultragrip Ice Arctic 7,6 Goodyear bromsar bra på isen men sidgreppet är klent. Styr man lite för mycket tappar framhjulen greppet. På snö är däcket ganska lugnt men samma där; styr man för mycket förlorar man greppet. En undanmanöver är svår att klara av.
På våt asfalt finns det oftast tillräckligt med grepp. Däcket understyr rejält vid en undanmanöver. Samma sak på torr asfalt. Tur att bakdäcken håller i.BRA: Bromsning på is och snö
DÅLIGT: Köregenskaper på torr väg, rullmotstånd.
130 1 140 kr
Cooper Weather-Master WSC 6,8 Cooper utmärker sig med få dubb, bara 84 i varje däck. Det straffar sig på isen där det till och med finns odubbade däck som greppar bättre! Däcket greppar faktiskt aldrig. Det är marginellt bättre på snö, men sladdar lätt och plötsligt.
Asfalt är mammas gata. Med mycket korta bromssträckor och superstadigt i undanmanövern. Styr lite långsamt på torr asfalt och understyr om det går för fort.BRA: Egenskaper på asfalt.
DÅLIGT: Grepp och köregenskaper på vinterväg
84 1 125 kr
Nexen Winguard WinSpike WH62 6,6 Nexen varken accelererar eller styr på isen. Tur, för däcket bromsar inte heller. Och på snö är det om möjligt ännu sämre. Nudda bromspedalen i en kurva, och bilen far iväg utom kontroll.
Men nu kommer vi till dubbdäckets starka sida: greppet på torr asfalt, kortast bromssträcka av alla dubbdäcken. Och mycket stabilt. Ungefär samma på våt asfalt. Trist att det vinglar på asfalten och att det rullar så trögt.BRA: Egenskaper på asfalt!
DÅLIGT: Egenskaper på vinterföre. Trögrullat.
190 1 054 kr

Resultat odubbade vinterdäck/friktionsdäck

Däck Poäng Motivering/kommentar Ca pris/st
Continental ContiVikingContact 7 7,9 Continentals grepp på is är utmärkt och däcket är lättkört. Samma sak på snö: Bra grepp, styr bra och ställer inte till med några problem.
På våt asfalt kunde bromssträckorna vara kortare. På torr väg är reaktionerna lite långsamma men däcket är lugnt och logiskt både på vått och torrt. Och stabiliteten räddas av bra grepp bak. Tyst och stabilt är det också.

BRA: Grepp och köregenskaper på vinterväg. Lågt buller.
DÅLIGT: –

1 378 kr
Goodyear Ultra Grip Ice 2 7,6 Goodyears grepp i längsled är bra på is. Men sidgreppet är sämre. Däcket är lugnt att köra men vrider man för snabbt på ratten tappar framhjulen greppet. På snö tål däcket större rattrörelser. Och bak behåller däcken fästet.
På asfalt är däcket alldeles utmärkt. Det bromsar bra och styr exakt även i en plötslig undanmanöver. Likt ett sommardäck att köra.

BRA: Välavvägda egenskaper på alla underlag. Lättrullat.
DÅLIGT: Sidgrepp på is.

1 140 kr
Pirelli Ice Zero FR 7,6 Pirelli har bra grepp och utmärkt styrning på is med snabbaste varvtiderna av de odubbade däcken på isbanan. Men vi tycker att egenskaperna är lite väl sportiga med baken som lätt sladdar ut en bit. Men det går lätt att få ordning på sladdarna. På snö är däcket snabbt och lättkört.
På våt asfalt går det inte lika bra, det styr långsamt och tappar greppet bak. Då går det bättre på torr väg.

BRA: Grepp på isen, bromsning på torr väg.
DÅLIGT: Egenskaper på våt väg.

1 351 kr
Nokian Hakkapeliitta R3 7,4 Nokian fungerar bra på snö och is, men greppet är inte riktigt så bra som de bästa konkurrenterna. Men däcket utmärker sig med utmärkt styrning och köregenskaper. Det är lättkört på isen även när man styr undan snabbt. Samma sak på snö: Lättkört och exakt.
På asfalt bromsar det bra och körningen är exakt. Ett lugnt däck som klarar en undanmanöver fint. Aningen instabilt på spårig väg.

BRA: Köregenskaper på alla väglag. Lättrullat.
DÅLIGT: –

1 202 kr
Hankook Winter I * Cept IZ2 7,3 Hankook bromsar bäst och har det bästa sidgreppet av alla odubbade däck på isen. Det styr fint och bara i extrema situationer kan man förlora greppet. Även på snö fungerar styrningen fint samtidig som bakhjulen håller i.
Men på asfalt vill det inte alls. Det bromsar dåligt och styr man för snabbt tappar framhjulen fäste.

BRA: Grepp på snö och is. Rullmotstånd.
DÅLIGT: Grepp och köregenskaper på våt asfalt

1 202 kr
Bridgestone Blizzak WS80 7 Bridgestone tar sig fram halvbra på isig väg. Styrningen helt ok, men sladdarna kan bli långa. På snö understyr det en del (strävar rakt fram) men bakhjulen greppar fint.
På våt asfalt är sidgreppet för klent för att få ordning på styrningen och det bromsar dåligt. På torr väg går det betydligt bättre, men där riskerar baken att tappa fästet. Det vinglar i spårig asfalt.

BRA: Grepp på torr asfalt, Rullmotstånd.
DÅLIGT: Egenskaper på asfalt.

1 067 kr
Yokohama iceGuard iG60 7 Yokohama är stabilt på is och varnar innan det förlorar greppet. Styrningen är exakt, men går det för fort kan framhjulen tappa fästet. På snö, fortfarande lugnt och fint, men nu är det baken som släpper.
På våt väg bromsar det hyfsat, men saknas sidgrepp och en sladd kan bli svår att häva. Det går lite bättre på torr väg men styr sakta.

BRA: Rullmotstånd, egenskaper på snö.
DÅLIGT: Egenskaper på våt väg.

1 795 kr
Michelin X-Ice XI3 6,9 Michelin utan dubb har inget vidare isgrepp. Det bromsar medelmåttigt och sidgreppet är riktigt klent. Det sladdar en hel del och vrider man snabbt på ratten tappar framhjulen fästet. Greppet på snö är inte heller så bra. Men däcket är godmodigt och lugnt.
På våt asfalt är det desto bättre, med fin styrning. Och ännu bättre går det på torr väg.

BRA: Lugnt på alla väglag, Egenskaper på asfalt.
DÅLIGT: Egenskaper på is.

1 488 kr
Falken Espia EPZ II 6,9 Falken är svårkört på isen med ett grepp på gränsen till acceptabelt. Sladdarna kommer plötsligt och hårdhänt. Bättre då på snö, även om bakhjulen ofta tappar greppet. Tur att sladdarna är lätta att häva.
På våt asfalt är däcket lugnt och bromsar fint. Men en undanmanöver går långsamt och framhjulen kan förlora fästet. På torr väg kan en undanmanöver vara oförutsägbar.

BRA: Grepp och köregenskaper på snö.
DÅLIGT: Egenskaper på is och på torr asfalt.

1 379 kr
Linglong Green-Max Winter Ice I-15 6,6 Linglong är ingen katastrof så länge det greppar. Men fästet försvinner helt utan förvarning. Då är man illa ute. Samma på snö, men där hjälper styrningen till att reda upp en del.
På våt asfalt är däcken en ständig utmaning. Det räcker att trampa lätt på gasen i en kurva för att framhjulen ska släppa. Lite mer gas och samma händer på torr väg.

BRA: Stabil på spårig väg.
DÅLIGT: Köregenskaper på is, snö, våt och torr asfalt.

539 kr

Vinterdäck bäst i test 2017

Inför varje ny däcksäsong så gör vissa kvällstidningar och motortidningar tester av vinterdäck respektive sommardäck. Vintersäsongen 2017 är inget undantag. Här på Billigavinterdack.se håller vi koll på dessa tester och lyfter fram de dubbdäck och friktionsdäck som är bäst i test.

Här kommer resultaten från Vi Bilägare respektive Aftonbladets vinterdäcktest.

Vi Bilägare

I Vi Bilägares dubbdäcktest 2017 så ser prispallen ut enligt följande.

Dubbdäck

  1. Nokian Hakkapeliitta 9
  2. Goodyear Ultragrip Ice Arctic
  3. Michelin X-Ice North 3

Aftonbladet

I Robert Collins vinterdäcktest 2017 i Aftonbladet har både dubbdäck och friktionsdäck testats på Testworlds testbanor i Ivalo Finland. Prispallen ser ut enligt följande. Observera att Continental tog förstaplatsen i Aftonbladets test både avseende dubbdäck och friktionsdäck.

Dubbdäck

  1. Continental IceContact 2
  2. Hankook Winter I*Pike RS+
  3. Nokian Hakkapeliitta 9

Friktionsdäck

  1. Continental ContiVikingContact 6
  2. Sava Eskimo Ice
  3. Goodyear Ultra Grip Ice 2

nokian hakkapeliitta 9 nytt vinterdack

Nokian Hakkapeliitta 9 är en testvinnande nyhet inför vinterdäcksäsongen 2017

Det är tryggast att satsa på testvinnare när det kommer till bildäck. Däcken ovan är i regel dyrare än kinesiska budgetdäck men om du köper däcken online så hittar du lägsta möjliga pris. På våra sidor för dubbdäck respektive friktionsdäck hittar du onlinebutiker som säljer testvinnande vinterdäck till relativt sett låga priser.

Vad är bra och billiga vinterdäck?

Att köpa nya vinterdäck innebär för dem flesta en ganska stor affär. Inte sällan kostar två par nya vinterdäck mellan 5000 kr och 10 000 kr. Det blir då naturligt att söka sig mot billiga budgetdäck för att komma ner i pris. Visst, summan man betalar för de nya däcken är lägre men budgetdäcken har ej heller samma kvalitet som kvalitetsdäck eller premiumdäck som de ibland även kallas.

kvalitetsvinterdäck

Välj kvalitetsdäck som vinterdäck. Det blir oftast mest ekonomiskt i längden.

Vidare är det lätt att förledas av att budgetdäcken ser likadana ut som premiumdäck avseende mönstret på däcken. Det är dock så mycket mer än mönstret som skiljer mellan budgetdäck och premiumdäck. Gummisammansättningen hos ett premiumdäck gör att däcket blir slitstarkt samt minskar rullmotståndet. Detta leder till att däcket är säkert och inte slits lika snabbt som billiga budgetdäck. Därför behöver man inte byta premiumdäck lika ofta vilket leder till god ”däckekonomi” på lite längre sikt. Vårt tips är därför att satsa på premiumdäck som presterat bra i däcktester istället för billiga men lågpresterande budgetdäck.

Billiga kvalitetsdäck

Har man väl hittat passande däck med hög kvalitet så kan det däremot vara smart att försöka köpa dem så billigt som möjligt för att på så vis få kvalitet till bra pris. Detta kan man göra genom att köpa däcken på nätet. Däckhandlare på nätet brukar ligga bättre till än lokala däckhandlare i pris och eftersom det kommit en hel del online butiker senaste åren så kan man även enkel jämföra dessa sinsemellan. Då och då erbjuds även tillfälliga rabatter som man kan hålla utkik efter för att ytterligare pressa priset.

Vår devis är därför: Köp kvalitetsvinterdäck och jämför pris för att inte betala i onödigt mycket för dem!

Vad är däckbalansering?

vibrationer bil

Obalanserade däck?

Har du någonsin känt att bilen drar åt något håll eller att det vibrerar i bilen? Isåfall så kan det bero på att däcken på bilen inte är balanserade. Känner du igen dig i ovan så bör du därför snarast åtgärda detta för att få en säker och bekväm körning. Genom att ha balanserade däck så spar man även på däcken, fjädring och stötdämpare vilket innebär att det även lönar sig att ha balanserade däck. Läs vidare så skall vi förklara mer.

Obalanserade däck gör att man inte får ut maximal effekt

Däcktillverkare världen över jobbar ständigt med att ta fram nya och bättre bildäck som är anpassa för exempelvis vinter eller sommar. Att köpa bildäck innebär också en ansenlig kostnad för oss bilägare, inte sällan kostar två par nya däck över 4000 kr. Det är därför ganska onödigt att köra runt med obalanserade däck eftersom detta medför att man inte får ut maximal prestanda hos däcken.

Idag finns även däck som ger mycket bra respons och återkoppling till bilföraren och när de gäller dessa däck är det ännu viktigare att ha balanserade däck. Är däcken obalanserade så blir responsen och återkoppling förstärkta och felaktiga vilket verkligen har en negativ inverkan på trafiksäkerheten. Detta gäller i synnerhet på lätta bilar, tyngre bilar påverkas inte i samma utsträckning.

Om däckbalansering

När man sätter däck på fälg så är det väldigt svårt att få hjulet korrekt balanserat både lateralt (i sidled) och radialt (lodrätt). Man bör därför räkna med att en viss obalans finns och därför måste hjulet balanseras efter det att däck och fälg monterats.

Statisk obalans

Begreppet statisk obalans innebär att det finns tunga och lätta delar i däcket som medför att det inte förmår rulla jämnt. Effekten av detta är att hjulet rör sig lodrätt upp och ner och skapar vibrationer i bilen.

Dynamisk obalans

Begreppet dynamisk obalans innebär att vikt är ojämnt fördelat på sidorna av däckets centrumlinje. Följden blir att däcket wobblar från sida till sida vilket även skapar vibrationer.

Hur åtgärdar man obalanserade däck?

däckbalanseringsmaskin

En däckbalanseringsmaskin

Det är ganska svårt att på egen hand balansera däck. Att rekommendera är därför att anlita en däckverkstad för jobbet. En däckverkstad har en särskild maskin för uppdraget, en balanseringsmaskin. Balanseringsmaskinen snurrar hjulet samtidigt som en mikroprocessor räknar ut hur balanseringen skall vara, dvs rätt tyngd på vikter samt var på fälgen de skall placeras. En professionell balanseringsmaskin är mycket precis – den kan urskilja skillnader i gram.

Har du en egen balanseringsmaskin och vet hur man gör så kan du naturligtvis balansera däcken själv. Annars kan du hitta en däckverkstad i närheten via denna sajt http://xn--dckverkstad-l8a.nu/.

 

Vinterväglaget är här – dags för vinterdäck!

Nu kan man nog med fog påstå att det är vinterväglag ute. Därmed skall också vinterdäcken på. Behöver du nya vinterdäck? Kolla in de butiker som vi listar på startsidan – de erbjuder bra och billiga vinterdäck, allt från kinesiska budget märken till premiummärken.